بیمه زلزله

 

کشور عزیزمان ایران جزو سرزمین های زلزله خیز دنیاست بخصوص در این چند سال اخیر زلزله های زیادی در کشور به وقوع پیوسته مانند زلزله کرمانشاه و بم که خسارت های فراوانی هم از لحاظ مالی و هم جانی بر جای گذاشته است.

همانطور که به یاد داریم پس از زلزله غمبار کرمانشاه اوضاع زندگی هموطنان بازمانده از حادثه زلزله چقدر سخت گذشت و آنها  سرپناه و تمام وسایل زندگی خود را از دست داده بودند و دولت هم توانایی کمک مالی بیشتری به آنها برای جبران خسارت ها را نداشت.

بیمه زلزله در واقع پوشش اضافه ای از بیمه آتش سوزی است .بیمه آتش سوزی دو نوع پوشش اصلی و اضافی دارد.

پوشش های اصلی بیمه آتش سوزی: آتش سوزی، صاعقه، انفجار

پوشش های اضافی بیمه آتش سوزی:
1-زلزله و آتشفشان

2-سیل و طغیان آب دریاها و رودخانه ها

3-طوفانو گردباد و تندباد

4-ترکیدن لوله آب

 5-ضایعات ناشی از آب باران و ذوب برف

6-سقوط هواپیما ، هلی کوپتر و یا قطعات آنها در مناطق نزدیک فرودگاه (شعاع 5 کیلومتری)

7-سقوط هواپیما ، هلی کوپتر و یا قطعات آنها در مناطق دور فرودگاه ( خارجشعاع 5 کیلومتری)

8-هزینه پاکسازی

9-برخورد جسم خارجی به استثنای شکست شیشه

10-سقوط بهمن

11-رانش ، ریزش ، فروکش

12-سقوط قطعات منفصله از خودرو

13-آشوب ، بلوار ، اعتصاب ، قیام ، اغتشاش داخلی و اقدامات احتیاطی مقام های نظامی و انتظامی

14-خسارت ناشی از سنگینی برف

15-خسارت وارده به ساختمان و تأسیسات  و محتویاات آن و همچنین خسارت مربوط به ریزش دیوار چاه

16-نوسانات برق

17-خسارت مالی ناشی از آتش سوزی و انفجار در قبال همسایگان

نکته: اوراق بهادار و پول نقد تحت پوشش بیمه آتش سوزی نمی باشد.

 

بنابراین چون بیمه زلزله جزو پوشش اضافی بیمه آتش سوزی می باشد علاوه بر برخوردار شدن شما از پوشش های اصلی بیمه آتش سوزی پوشش زلزله را هم شامل می شوید.

 

انواع بیمه آتش سوزی :

انواع بیمه آتش سوزی سه دسته می باشد:

1-بیمه آتش سوزی مسکونی: این بیمه نامه آتش سوزی  برای ساختمان های مسکونی صادر می شود.و ساختمان و اثاثیه  و تأسیسات تحت پوشش های بیمه آتش سوزی قرار می گیرند.

2- بیمه آتش سوزی واحدهای غیرصنعتی : تمام مراکزی که در آنها فعالیت های صنعتی صورت نمی گیرد.مانند مراکز آموزشی – رفاهی –اداری – انبارها –خدماتی ها و ... که در این مراکز ساختمان و تأسیات و موجودی و موجودی شناور و اثاثیه و محتویات  تحت پوشش های بیمه آتش سوزی قرار می گیرند .

3- بیمه آتش سوزی واحد های صنعتی :تمام مراکزی که فعالیت های صنعتی می کنند مانند انواع کارخانجات . که در این بیمه نامه ساختمان و تأسیسات و ماشین آلات و موجودی  و موجودی شناور  و اثاثیه و محتویات  تحت پوشش بیمه آتش سوزی قرار می گیرند.

 

بیمه زلزله چیست؟

همانگونه که گفتیم بیمه زلزله جز  پوشش اضافی و اختیاری  در بیمه آتش سوزی است و  خسارتهای مالی را تحت پوشش قرار می دهد و خسارت های جانی به افراد تحت پوشش بیمه آتش سوزی نمی باشد. .بیمه  زلزله ساختمان یا ملک و اثاثیه و لوازم را تحت پوشش قرار می دهد.
لازم به ذکر است که بیمه نامه جداگانه ای تحت عنوان بیمه زلزله وجود ندارد و زلزله جز پوشش های اختیاری و اضافی در بیمه آتش سوزی می باشد.
پوشش زلزله در بیمه آتش سوزی برای هر سه نوع بیمه آتش سوزی (مسکونی –واحد های صنعتی –واحد های غیر صنعتی ) صادر می شود.

 

آیا مستأجران و خانه های اجاره ای هم می توانند بیمه آتش سوزی و زلزله خریداری کنند؟

در بیمه نامه آتش سوزی ساختمان به تنهایی یا همراه با لوازم و اثاثیه و تأسیسات تحت پوشش قرار می گیرد  و یا اثاثیه و تأسیسات به تنهایی تحت پوشش بیمه ای قرار می گیرند بدون اینکه ساختمان بیمه شود . بنابراین افرادی که در ملکی تحت عنوان مستأجر سکونت دارند می توانند فقط اثاثیه خود را تحت پوشش های بیمه آتش سوزی و زلزله قرار دهند.

 

عوامل موثر بر نرخ حق بیمه زلزله به موارد زیر بستگی دارد

۱- نوع سازه استفاده شده در ساختمان: جنس سازه ساختمان در ریسک خطر و حادثه موثر است. جنس سازه آجری، فلزی، بتنی، گلی یا سنگی هر کدام در نرخ حق بیمه زلزله یا آتش سوزی تفاوت دارند.

 ۲- متراژ ملک یا ساختمان: هر چه ملک یا ساختمان مورد نظر بیمه زلزله بیشتر باشد قاعدتاً در هنگام وقوع حادثه خسارت بیشتری هم می بیند بنابراین در مبلغ نرخ حق بیمه تأثیر گذار است.

 ۳- هزینه ساخت: هزینه هر متر مربع بنا در نرخ حق بیمه زلزله تأثیر  دارد بطور مثال ساختمان یا ملکی که هزینه ساخت آن در هر متر مربع ۲ میلیون تومان است با ساختمان یا ملکی که هزینه ساخت هر متر مربع آن ۵ میلیون تومان است تفاوت دارد و هزینه ساخت بالاتری هم دارد.

 ۴- ارزش لوازم : لوازم و اثاثیه موجود در ساختمان هر چه بیشتر و گرانتر باشد پس مبلغ حق بیمه زلزله و آتش سوزی هم بیشتر است.

 ۵- منطقه جغرافیایی یا شهر: به علت وجود گسل های زیاد زلزله در کشورمان ایران شهر های از لحاظ ریسک زلزله به ۵ گروه تقسیم بندی شده اند. پس قطعا نرخ حق بیمه زلزله در شهر های پر خطر نسبت به کم خطر بیشتر می باشد.

 منطقه ۱- ( حداقل میزان خطر) اراک، همدان، اصفهان، سنندج،...

 منطقه۲- یزد، شهرکرد، سوسنگرد، ابهر،...

 منطقه۳- مشهد، بوشهر، اهواز،...

 منطقه۴- زنجان، ایلام، تبریز، شیراز، زاهدان، گرگان، رشت، خرم آباد، کیش، ساری،...

 منطقه ۵- ( حداکثر میزان خطر) تهران، قم، کرمان، قزوین،...

 

 

قیمت بیمه آتش سوزی با پوشش زلزله :

 

قیمت بیمه آتش سوزی با پوشش زلزله برای یک واحد آپارتمان 80 متری با اسکلت فلزی در شهر تهران و با فرض اینکه ارزش اثاثیه و لوازم 1/500/000/000ريال باشد برای مدت یکسال 1/700/000ريال می باشد

 

 

خرید اینترنتی بیمه آتش سوزی با پوشش زلزله
جهت سفارش بیمه آتش سوزی با پوشش زلزله با شماره تلفن 88324795-021 تماس حاصل فرمایید تا مشاوران بیمه تک شما را جهت خرید بهترین بیمه آتش سوزی مناسب شما راهنمایی کنند.

 



BIMEHTAK.com


بیمه شبانه روزی بیمه ایران
آماده ارائه خدمات بیمه  بصورت شبانه روزی  برای سراسر کشور میباشد
ضمنا تمامی مراحل خسارت را بعنوان نماینده  شما بیمه گذار محترم انجام خواهیم داد


 تلفن:  88324795  
09124146265  -  09364146265

 

0 نظر


نظرات