آیا بیمه خسارت افت قیمت خودرو را پرداخت میکند؟

 

همه روزه در جاده های شهری و بین شهری شاهد وقوع تصادفات جزئی و سنگین هستیم در هنگام تصادفات نخستین مسئله بعد از مشخص شدن مقصر حادثه میزان خسارت وارد شده به خودرو می باشد.

انواع خسارت

1-    خسارت مستقیم : خسارت و آسیبی که به بدنه و قطعات خودرو وارد شده است  و با کسر فرانشیز به بیمه گذار پرداخت  می شود .

2-    خسارت غیر مستقیم :به دلیل شدت و نوع برخورد در تصادفات ارزش وسیله نقلیه به شکل چشمگیری تا چند میلیون کاهش پیدا می کند.

 

در اینجا سوالی که برای زیان دیده مطرح می شود این است که آیا بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خسارت افت قیمت خودرو را پرداخت می کند یا خیر؟

 

آیا بیمه شخص ثالث خسارت افت قیمت خودرو را پرداخت می کند ؟

بیمه شخص ثالث بیمه اجباری و الزامی برای تمامی دارندگان وسیله نقلیه می باشد و عبور و مرور وسیله نقلیه بدون داشتن بیمه ثالث معتبر جرم است و می توان وسیله نقلیه را توقیف و به پارکینگ انتقال داد.

بیمه شخص ثالث خسارت های وارده به اشخاص ثالث به غیر از راننده مقصر حادثه را پرداخت می کند .بنابراین افرادی که داخل خودرو و یا خارج خودرو تحت عنوان اشخاص ثالث هستند در صورتی که دچار خسارت های مالی و جانی شوند تحت پوشش بیمه شخص ثالث راننده مقصر حادثه قرار می گیرند. و هزینه های پزشکی ، نقص عضو ، دیه ، خسارت های مالی را پرداخت می کند اما افت قیمت و کاهش ارزش وسیله نقلیه را در تصادفات پرداخت نمی کند.

 خسارت های خارج تعهد بیمه ثالث خودرو

1-خسارت اتومبیل مقصر و مسبب حادثه

2-خسارت وارده به محمولات وسائل نقلیه

3-خسارت های مستقیم و غیر مستقیم ناشی از تشعشعات اتمی و رادیو اکتیو

4-خسارت ناشی از محکومیت های قضایی و پرداخت جرائم

5- خسارت اتومبیل ناشی از حوادثی که خارج کشور اتفاق بیافتد مگر بر توافق بیمه ایران و بیمه گزار

6-هزینه استهلاک برای خودروهای بالای 5 سال برای هر سال 5% می باشد.

7- خسارت های عمدی

8- خسارت های مغایرت کاربری وسیله نقلیه با نوع بیمه خریداری شده

9- خسارت های اتمام و یا نداشتن گواهینامه

10-خسارت های ناشی از مغایرت گواهی نامه و وسیله نقلیه

 11- خسارت افت قیمت خودرو

 

آیا بیمه بدنه خسارت افت قیمت خودرو را پرداخت می کند؟

بیمه بدنه جبران کننده خسارتهای مالی وارده به اتومبیل بیمه شده است و خسارت به اتومبیل دیگر و خسارتهای جانی را پرداخت نمی کند.

پوشش های بیمه بدنه

 پوشش های  اصلی  بیمه بدنه

1-حادثه

2-سرقت کلی

3-آتش سوزی

پوشش های فرعی بیمه بدنه  

1-سرقت در جای کلیه قطعات خودرو: اگر خودرو پارک باشد و فقط قطعات آن (ضبط،باند،لاستیک،کامپیوترو...) سرقت شود لازم است این پوشش را از قبل خریداری کرده باشید.

2-افزایش ارزش وسیله نقلیه تا 50 درصد (جزئی و کلی):اگر قیمت اتومبیل یا اجزای اتومبیل در طی یک سال بیمه ای افزایش یافت به طور پرداخت می گردد.این پوشش در زمانی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد که نواسانات قیمت چشمگیر باشد.

3-بلایای طبیعی: سیل ، زلزله ، تگرگ،طوفان، افتادن درخت روی خودرو

4-رنگ، اسید، مواد شیمیایی: ریختن هر گونه ماده اسیدی، رنگ و مواد شیمیایی روی بدنه خودرو در صورتی خسارت داده میشود که از قبل این پوشش را خریداری کنید.      

5-شکست شیشه به تنهایی و به عللی غیر از خطرات اصلی:شکستن شیشه به دلایلی مثل سرقت قطعات یا  ترک خوردن شیشه بر اثر انقباض و انبساط یا هر دلیل دیگر

6-غرامت عدم استفاده از وسیله نقلیه در مدت تعمیرات:اگر خودرویی دچار خسارت شود به ازای هر روز هزینه ایاب و ذهاب جهت عدم استفاده از خودروشان پرداخت می گردد که فرانشیز حداقل آن سه روز است و نهایت پرداخت خسارت برای این پوشش 30 روز است.

7-کشیدن میخ و اشیای مشابه روی بدنه خودرو:هر گونه خط و خشی که با اشیای تیز مانند میخ و کلید و... روی بدنه خودرو کشیده شود را پوشش می دهد.

 

 خسارات غیر قابل پرداخت بیمه بدنه :              

1-خسارات عمدي بيمه گذار ياذينفع يا راننده

2-حمل مواد منفجره و آتشزا

3-مسابقه اتومبيل راني يا آزمايش سرعت

4-سرقت لوازم پس از حادثه

5-جنگ و شورش و اعتصاب و تهاجم

6-تعقيب و گريز پليس

7-فاقد گواهينامه يا اتمام اعتبار گواهينامه                           

8-حمل بار بيش از ظرفيت

9-خسارات بكسل شدن مگر براي رعايت ايمني خودرو

10-استفاده مشروبات الكلي يا روانگردان يا مواد مخدر

11-خسارات قسمت الكترونيكي و الكتريكي درصورت نقص و خرابي

12-تغييركاربري و تشديد خطر وعدم اطلاع به بيمه گر

13-خسارت افت قیمت خودرو

 

 

بنابراین در بیمه بدنه خسارتهای مالی وارده به اتومبیل شما  را چه زمانی که مقصر حادثه باشید و چه زمانی که زیان دیده باشید پرداخت می کند و هزینه افت قیمت خودرو را پرداخت نمیکند.

 

آیا بیمه به افت قیمت خودرو خسارت می دهد؟

چنانچه بخواهیم بدانیم میزان افت قیمت خودرو چه میزان است یا فرمول محاسباتی آن چگونه است بایستی بگوییم که هیچ فرمولی برای محاسبه آن وجود ندارد بلکه بستگی به این دارد که به کدام قسمت از بدنه اتومبیل و یا به کدام قطعه خودرو آسیب رسیده  یا نیاز به تعویض و رنگ و ... دارد.

همچنین باید توسط کارشناسان دادگستری اثبات شود که این افت قیمت از تصادفات قبلی نبوده است و مربوط به همان تصادف است .

بنابراین بیمه خسارت افت قیمت خودرو را پرداخت نمی کند. اما شخص زیان دیده این حق را دارد که از شخص مقصر آن را مطالبه کند.

البته همه دارندگان وسیله نقلیه نمی توانند تقاضای افت قیمت خودرو را کنند بلکه فقط خودرو های خارجی گران قیمت و لوکس و خودروهای صفر کیلومتر و خودرو هایی که از تاریخ خروج از کارخانه آنها بیشتر از 5 سال نگذشته باشد.

 

برای دریافت افت قیمت خودرو چکار باید کرد؟

اگر فرد زیان دیده و فرد مقصر حادثه بر سر مسئله پرداخت و میزان افت قیمت خودرو به توافق نرسند می توانند به شورای حل اختلاف مراجعه کنند. چنانچه مشخص شود افت قیمت خودرو کمتر از 20 میلیون تومان است شورای حل اختلاف به مسئله رسیدگی می کند اما چنانچه محرز گردد که افت قیمت بیشتر  از 20 میلیون تومان است دادگاه مسئول رسیدگی به این موضوع می باشد.

همچنین لازم به ذکر است که برای گرفتن خسارت افت قیمت خودرو مهم ترین مدرکی که باید در اختیار داشته باشید کروکی تصادف می باشد.

همچنین تا مشخص شدن میزان افت قیمت خودرو از تعمیر خودرو اجتناب کنید.

 

 



BIMEHTAK.com


بیمه شبانه روزی بیمه ایران
آماده ارائه خدمات بیمه  بصورت شبانه روزی  برای سراسر کشور میباشد
ضمنا تمامی مراحل خسارت را بعنوان نماینده  شما بیمه گذار محترم انجام خواهیم داد


 تلفن:  88324795  
09124146265  -  09364146265

 


0 نظر


نظرات